تکنسین کار در ارتفاع کیست؟
نوشته شده توسط : سارا موسوی

اغلب عموم مردم بر این باورند که تمام افرادی که بر روی داربست یا روی طناب ( یا به اصطلاح عامیانه راپل ) کار می کنند یک تکنسین کار در ارتفاع هستند اما این یک اشتباه بسیار بزرگ است، زیرا هر کس که در ارتفاع مشغول به کار ارست لزوما” یک تکنسین کار در ارتفاع نیست.

یک تکنسین کار در ارتفاع کسی است که پس از گذراندن دوره های آموزشی کار در ارتفاع، زیر نظر یک فرد با صلاحیت آزمون تایید صلاحیت کار در ارتفاع را گذرانده و موفق به کسب مدرک کار در ارتفاع شده است.

 اتحادیه تجاری دسترسی با طناب صنعتی

دوره های کار در ارتفاع بسیار زیادی در سراسر دنیا برگزار می شوند و هرکدام مدارک خود را دارند. تقریبا” تمام کشور های درحال توسعه و پیشرفته و حتی کشورهای کمتر توسعه یافته نیز، برای کارگرانی که در ارتفاع کار می کنند قوانین و استانداردهای خود را دارند. ولی بیشتر این استاندارد ها اصول پایه ای مشترکی دارند و برخی از موسسه ها در بیشتر نقاط جهان دارای اعتبار هستند و بیشتر کشورها قوانین خود را مطابق با متد ها و اصول این موسسات، ویرایش کرده اند. یکی از معتبرترین و حتی به جرات می توان گفت معتبرترین این موسسه در اروپا و آسیا، اتحادیه تجاری دسترسی با طناب صنعتی ، است. این اتحادیه نزدیک به چهل سال است که در زمینه تدوین روش ها و اصول انجام ایمن کار در ارتفاع فعالیت می کند.

آیا یک نفر فقط با داشتن مدرک معتبر بین المللی می تواند به صورت ایمن به فعالیت در ارتفاع بپردازد؟

خیر برای انجام ایمن فعالیت های کار در ارتفاع باید یک تیم آموزش دیده و سنجش شده برای پروژه در نظر گرفت. یکی از وظایف کارفرما این است که قبل از اجازه دادن به یک تیم برای انجام کار در ارتفاع، از صحت مدارک تکنسین های کار در ارتفاع و تیم حاضر در پروژه اطمینان حاصل کند.

تفاوت های یک تیم معتبر با یک تیم آموزش ندیده

یک تیم ماهر و متخصص دارای سه برنامه برای هر پروژه قبل از انجام و حین انجام پروژه است

  1. JOB PLAN  
  2. RESCUE PLAN
  3. RISK ASSESSMENT

موارد بالا در طول پروژه ثابت نبوده و در هر لحظه ممکن است تغییر کنند. به همین دلیل در طول انجام پروژه به یک نفر تکنسین با تجربه آموزش دیده و خلاق نیاز است تا در صورت بروز هر گونه تغییر و یا حادثه روند انجام پروژه دچار مشکل نشود و همچنین حادثه ای برای تکنسین و سایر افراد به وجود نیاید.

یک تیم کاردر ارتفاع آموزش دیده و با مدرک معتبر ضمن انجام پروژه در نهایت کیفیت و دقت، ایمنی و آرامش را برای کارفرما به ارمغان می آورند.



اما چرا بعضی از از کارفرمایان از افراد آموزش ندیده استفاده می کنند؟


علت اصلی این اشتباه عدم آگاهی نسبت به عواقب این کار است. زیرا در صورتی که شما از تیم معتبر استفاده نکنید :

۱-امکان بروز حادثه به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی زیاد است: کسی که مدرک خاصی ندارد و آموزش کافی ندیده است با قواعد و اصول ایمنی آشنایی کافی ندارد و همین امر احتمال آسیب و حادثه را بیشتر می کند. همچنین در صورت بروز حادثه به دلیل عدم آشنایی با اصول اولیه امداد و نجات در ارتفاع احتمال افزایش آسیب زیاد است.

۲-عدم پاسخگویی و تضمین کیفیت : فردی که بدون مدرک و اعتبار دست به انجام کار در ارتفاع می زند فقط به دنبال نفع و سود شخصی خویش است. به عبارت دیگر زمانی که کارفرما به جای استفاده از تکنسین کار در ارتفاع از یک شخص نامعتبر استفاده می کند و یا با یک تیم بدون وابستگی و اعتبار کار می کند نباید انتظار داشته باشد که در صورت عدم انجام کار به صورت مطلوب فرد یا تیم پاسخگو باشد.



۳- عدم آشنایی با استاندارهای مربوط به ابزار تجهیزات : در طول یک دوره آموزشی یک تکنسین با استاندارها لوازم مورد استفاده نظیر کلاه، هارنس (حمایل بند) طناب، نحوه صحیح استفاده، بازرسی و نگهداری از تجهیزاتی که جان خود را بدان می سپارد را فرا می گیرد. این آموزش ها در کنار بازرسی های منظم و طبق برنامه سرپرست آموزش دیده و با تجربه که در هر تیم معتبر موجود می باشد، امکان بروز هرگونه حادثه ناشی از ضعف تجهیزات را به صفر می رساند. این در حالی است که کارگران کار در ارتفاع فاقد آموزش ، با کار کردن با تجهیزات غیر استاندارد، ایمنی و جان خود و سایرین را به خطر می اندازند .

پک کار در ارتفاع


۴ – درست انجام نشدن پروژه : یک تیم معتبر کار در ارتفاع متشکل از یک یا چند فرد با تجربه، خلاق و چند تکنسین دوره دیده است که علاوه دارا بودن تجربه، علم روز دنیا را در انجام پروژه های خود به کار می گیرند. نیازی به توضیح بیشتر نیست که ترکیب تجربه در کنار علم همواره موفق بوده و بهترین نتیجه را در پی دارد. این در حالی است که یک  تیم کارگری کار در ارتفاع فقط به تجربه غیر علمی و نادرست ( در صورت دارا بودن تجربه ) خود متکی است ، برای انجام پروژه ها فاقد علم کافی است که با توجه به تغییر و پیشرفت روز به روز و نیازهای جدیدی که برای صنعت کار در ارتفاع ایجاد می شود، محکوم به نابودی است.

۵- ایجاد خطر برای سایرین : یکی از مهمترین نکاتی که باید تکنسین های کار در ارتفاع مورد توجه قرار داشته باشند این نکته است از ایجاد هر گونه خطر برای سایر افردای که در محل پروژه کار می کنند، زندگی می کنند و یا حتی عبور و مرور دارند، جلوگیری کنند. هنگامی که یک تیم معتبر کار در ارتفاع مشغول به کار هستند این امر توسط تیم به خصوص ناظر و سوپروایزر،بررسی و ریسک ها را با برنامه های علمی و اصولی از بین می رود. زیرا اگر کسی که در ارتفاع کار می کند قوانین ایمنی را رعایت نکند در صورتی که حتی خودش هم دچار حادثه نشود، ممکن است با سقوط ابزار و اشیائی که در دست اوست موجب خسارت های مالی و جانی به سایرین شود.

برای اطلاعات بیشتر به سایت تهران پارس راپل مراجعه کنید.

از کجا بفهمیم که یک تکنسین یا یک تیم دارای مدرک معتبر هستند؟

شما به عنوان کار فرما حق دارید از پیمانکاران خود تقاضا کنید تا مدرک تکنسین های کار در ارتفاع خود را به شما ارائه کنند. تکنسین ها دارای یک کد شناسایی می باشند که با وارد  کردن کد در سایت رسمی اتحادیه تجاری دسترسی با طناب صنعتی از صحت کد و معتبر بودن تیم کار در ارتفاع اطمینان حاصل کنید.

 


در پایان می توان گفت که برای هر مشکل و یا حادثه ای، پیشگیری بهتر از درمان است. توجه به این نکته که بیشترین علت مرگ و میر در صنعت ساختمان ( حدود ۳۳ درصد ) مربوط به سقوط از ارتفاع است، ما را نسبت به این مسئله آگاه می سازد که می توان با رعایت قوانین ایمنی از وقوع این حوادث و آسیب به جان و مال دیگران پیشگیری کرد. با در نظر گرفتن این مسئله که در صورت بروز حادثه برای افرادی که در ارتفاع فعالیت می کنند ابعاد آسیب و خسارت قابل پیش بینی نیست و نگاهی گذرا به حوادثی که در کشور بر اثر بی احتیاطی رخ می دهند می توان دریافت که امکان حادثه برای تمام پیمانکارن وجود دارد و ما را نسبت به استفاده از نیروی متخصص و آموزش دیده در تمام زمینه ها آگاه تر می سازد. شاید استفاده از نیروی غیر متخصص در نگاه اول ارزان تر به نظر برسد، اما واقعیت این است که به در نظر گرفتن عواقب استفاده نکردن از تکنسین های مربوط به هر کاری و نیز عدم رسیدن به کیفیت مطلوب، این واقعیت که کارفرمایی که اصول ایمنی و حرفه ای را فدای اندکی هزینه پایین تر می کند، در نهایت متضرر خواهد شد، امری بدیهی است.

 





:: برچسب‌ها: کار , ارتفاع , طناب , نماشویی , تهران پارس راپل ,
:: بازدید از این مطلب : 143
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 آذر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: