ایمنی و کار در ارتفاع
نوشته شده توسط : سارا موسوی

خطرات کار در ارتفاع

خطرات کار در ارتفاع و عدم توجه به آن ها باعث شده قوانین سختی در این باره تدوین شود و رعایت نکردن هر کدام از آن ها با جریمه های سنگین روبرو شود. در این مقاله به خطرات کار در ارتفاع برای راپل کاران اشاره می کنیم و جوانب مختلف آن را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد. همچنین شما می توانید برای اطلاعات بیشتر از پیچ و رولپلاک نما با کارشناسان ما در شرکت اوج یاران تماس بگیرید.

خطرات کار در ارتفاع تا چه میزان بر کار تاثیر دارند ؟

خطرات کار در ارتفاع تا چه میزان بر ایمنی راپل کار تاثیرگذار است؟ واقعیت این است که در سال های اخیر استفاده از راپل کاران بر استفاده از داربست پیشی گرفته و همان طور که در مطالب قبل اشاره کردیم عواملی مانند بهبود کیفیت کار , سرعت انجام کار , مقرون به صرفه بودن و بسیاری از موارد دیگر در این انتخاب دخیل بوده اند. اما خطرات کار در ارتفاع چیست و چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

 

نکات قابل توجه

به کارهایی کار در ارتفاع گفته می شود که بیش از 20 متر از سطح زمین فاصله داشته باشد. به دلیل افزایش ارتفاع باید نکاتی را در نظر گرفت تا از خطرات احتمالی در امان ماند و بیشترین ایمنی را به همراه داشت. با انجام مراحل زیر می توانید خطرات کار در ارتفاع و ایمنی را به میزان قابل ملاحظه ای افزایش دهید.

  • برخی از کارها نیازی به رفتن در ارتفاع ندارند و می توان آن ها را در بر روی سطح زمین نیز انجام داد. پس تا جایی که مقدور است از رفتن به ارتفاع بپرهیزید و امورات خود را بر روی سطح زمین انجام دهید.
  • سقوط در ارتفاع یکی از شایع ترین مشکلات راپل کاران است. راپل کاران هنگامی می توانند اقدام به کار در ارتفاع کنند که گواهینامه های لازم و دوره های آموزشی را گذرانده باشند. این افراد به خوبی می دانند که اگر از ابزارهای ایمنی و ضروری استفاده نکنند ممکن است گرفتار سقوط شوند. پس نکته مهم دیگری که باید در هنگام کار در ارتفاع به آن توجه کرد این است که حدالامقدور از امکانات و ابزارهای ایمنی استفاده کنید.
  • اگر مجبور به کار در ارتفاع هستید و از ابزارهای ایمنی نیز استفاده کرده اید نیاز است که از تجهیزاتی که خطر و خسارات سقوط را به حداقل می رساند استفاده کنید. به طورم ثال استفاده از طناب های نیمه داینامیک می تواند شما را در هنگام سقوط نجات دهد. به این معنی که این طناب ها انرژی حاصل از سقوط را به خود جذب می کنند و اجازه نمی دهند تا راپل کار آسیب ببیند. 

چگونه خطرات را به حداقل برسانیم؟

برنامه ریزی توسط تیم متخصص می تواند خطرات کار در ارتفاع را به حداقل برساند. کار در ارتفاع نیاز به یک تیم متخصص برای برنامه ریزی دارد و مدیریت آن باید بر عهده افراد با تجربه باشد. پروژه هایی که با برنامه ریزی پیش می روند سه مرحله اساسی پیش روی دارند که در ادامه به آن ها کردیم.

  • اولین قدم در برنامه ریزی شناسایی خطرات موجود است. خطرات مختلفی در محل کار وجود دارد که باید به دقت آن ها را شناسایی کرد. مانند بررسی دقیق محل کار. اگر محل کار به درستی بررسی نشود با خطراتی مانند سقوط راپل کار و اشیا مواجه خواهیم شد.
  • دومین قدم در برنامه ریزی های عملیاتی بررسی و آنالیز کردن خطرات احتمالی است. بررسی تمام مواردی که ممکن است ایمنی راپل کار را تحت الشعاع قرار دهد ضروری است. به طور مثال ارتفاع موردنظر , وجود حفاظ های ایمنی و میزان لغزنده بودن سطوح جزو مواردی است که باید به دقت بررسی و آنالیز شود. بعد از بررسی این موارد باید اقدامات اصلاحی جهت رفع آن ها صورت بگیرد.

پیشگیری از خطرات کار در ارتفاع

جلوگیری از سقوط اشیاء

یکی از عوامل آسیب دیدن افرادی که در نزدیکی محل هستند سقوط اشیاء است. اشیاء راپل کاران معمولا سنگین و سخت هستند و سقوط هر کدام از آن ها بر روی سر افراد باعث ایجاد خسارات جانی خواهند شد. راپل کار باید قبل از هر اقدامی به پیشگیری از سقوط وسایل بپردازد که رعایت نکات زیر می تواند در این راستا به او کمک کند.

  • جهت جلوگیری از سقوط اشیاء راپل کاران , با نصب توری ها و شبکه های مخصوص از سقوط اشیاء جلوگیری و از صدمات جانی و مالی پیشگیری خواهد شد. این توری ها از ابزارهای ایمنی محسوب می شوند که لازمه کار هر راپل کاری است.
  • با نصب تابلوی تردد ممنوع در جلوی ساختمان می توانید افراد را متوجه این نکته کنید که عبور و مرور تا اطلاع ثانوی ممنوع است و این ممنوعیت در راستای حفظ سلامت و ایمنی آن هاست.
  • علامت های هشدار دهنده جهت جلوگیری از عبور و مرور افراد در نظر گرفته شده است. شما می توانید علاوه بر استفاده از تابلوهای مخصوص از این علامت ها نیز استفاده کنید تا افراد متوجه آن ها شوند.
  • از کار کردن در محل های ممنوعه بپرهیزید زیرا این محل ها دارای بیشترین ریسک و خطر می باشند. اگر مجبور به کار در این مکان ها هستید احتیاط کنید و از تجهیزاتی مانند کلاه ایمنی استفاده کنید. استفاده از کلاه ایمنی می تواند تا مقدار زیادی از ایجاد صدمات جانی جلوگیری کند.

جلوگیری از سقوط افراد

عوامل مختلفی در سقوط افراد موثر است که می توان به لغزنده بودن سطوح و عدم عرض کافی اشاره کرد. همچنین عدم داشتن حفاظ مناسب می تواند زمینه را برای سقوط افراد فرآهم کند. کارگران و راپل کاران برای جلوگیری از سقوط خود باید از تجهیزات ایمنی مانند طناب , هارنس و صندلی مخصوص استفاده کنند. استفاده از این تجهیزات تا حد زیادی می تواند از سقوط افراد جلوگیری کند اما نمی توان این خطرات را به صفر رساند. برای پیشگیری از این مساله می توانید تهمیدات زیر را به کار ببندید.

  • متوقف کردن عملیات اولین کاری است که باید در هنگام سقوط کارگران انجام داد. حفط خونسردی و توقف ابزارهای در حال کار نیز یکی دیگر از این مراحل است.
  • یکی از خطرات کار در ارتفاع برق گرفتگی است. برخی از مواقع علت سقوط افراد برق گرفتگی است. اگر کارگری بر اثر برق گرفتگی از ارتفاع سقوط کرد باید سریعا برق محل را قطع کنید و با اورژانس تماس بگیرید. از پاشیدن آب بر روی فرد برق گرفته جدا خودداری کنید.
  • اگر شدت صدمات وارده زیاد بود باید علائم حیاتی او چک شود. بررسی علائم حیاتی می تواند تشخیص اقدامات بعدی را راحت تر کند.
علایم حیاتی

علائم حیاتی علائمی هستند که نشانه وجود حیات در شخص می‌باشند و شامل موارد زیر هستند:
۱. نبض
۲. تنفس
۳. فشارخون
۴. درجه حرارت بدن

انجام كار در مكان هايي كه بلندي آن از سطح زمين بیش از 1/20 متر باشد، عمليات كار در ارتفاع محسوب مي شود و ضروري است كه در اين قبيل فعاليت ها اقدامات لازم جهت پيشگيري از سقوط در نظر گرفته شود. کار در ارتفاع یکی از مشاغل بسیار پر خطر است. همان طور که از نام این کار معلوم است به معنی کار روی ارتفاعی است که دسترسی به آن قسمت امکان پذیر نمی باشد. خدمات کار در ارتفاع به چند صورت انجام می گردد:

  • خدمات نما روی داربست
  • خدمات با طناب
  • سایر روش ها مانند نبردبان و جرثقیل و کلایمر

از مهم ترین مواردی که باید قبل از کار با داربست بدانید این است که از تجهیزاتی استفاده کنید که ایمنی کار شما را بالا ببرند. جدا از استفاده از تجهیزات و وسایل ایمنی، کارکنان باید از تخصص لازم برای کار در ارتفاع برای داربست برخوردار باشند. استفاده از تجهیزات و لوازم ایمنی در حین کار با داربست از جمله الزامات می باشد که باید توسط کارفرما و کارکنان مورد توجه قرار گیرد که خطر سقوط و ایمنی کار را کاهش دهد.

کار در ارتفاع با طناب هزینه کمتری دارد ولی در عوض خطرات زیادی را به همراه دارد. کلایمر نیز بار سنگینی را روی ساختمان اعمال می نماید که می تواند باعث ایجاد حادثه و سقوط فرد گردد.
کار در ارتفاع شرایطی را شامل می شود که هر فرد برای ورود در حیطه این کار باید این شرایط را دارا باشد. یکی از شروط لازم و حتمی برای این کار نداشتن ترس از ارتفاع و داشتن شرایط روحی و جسمی سالم؛ همچنین علاقه مندی به انجام آن می باشد. از دیگر موارد قابل توجه در این زمینه و در واقع نکات ایمنی ای که لازم است در انجام این کار به آن توجه شود می توان به قدرت دید کافی فرد اشاره کرد که فرد باید دارای قدرت 4/10 باشد. علاوه بر نکات گفته شده که هر فرد برای کار در ارتفاع باید این شرایط را دارا باشد، در زمانی که شرایط جوی نیز مساعد نباشد این کار با خطرات جبران ناپذیری رو به رو می شود.
در این مقاله قصد داریم شما را با لوازم و تجهیزات ایمنی کار در ارتفاع آشنا نماییم:

دسترسی با طناب

یکی از مواردی که باید در زمان استفاده از داربست در دسترس داشته باشید، طناب دسترسی می باشد. در این روش از دو سامانه ی مجزا استفاده می شود. یک طناب را به عنوان طناب دسترسی در نظر می گیرند و طناب دیگر را به عنوان طناب پشتیبان از آن استفاده می کنند که کمربندهای مخصوص برای صعود و فرود به جایگاه کار، و یا برای تغییر موقعیت در جایگاه را شامل می شوند.

کلاه ایمنی

جهت مراقبت از سر در حین کار در ارتفاع استفاده از کلاه ایمنی اجباری است. این کلاه ها الزاما باید در برابر ضربه و نفوذ اجسام تیز و برنده مقاوم باشند. کلاه های ایمنی کار در ارتفاع زودبست فاقد لبه هستند تا هیچ مانعی جلوی دید کامل کارگران را نگیرد. وزن این کلاه ها 430 گرم بوده و دارای بند چرمی و … می باشند که در برابر حریق و الکتریسیته مقاوم هستند.

کلاه ایمنیکلاه ایمنی

لنیارد

در تعریف لنیارد باید بگوییم که طناب یا تسمه ای می باشد که برای ایجاد ارتباط بین عامل کار در ارتفاع با نقطه یا طناب تکیه گاه یا سازه ی اصلی، برای اینکه مزاحمت کمتری را برای کاگران در ارتفاع را داشته باشد، استفاده می شود.

عمر مفید لنیاردها اغلب 5 سال است ، بنابراین برچسب مشخصات زمان تولید آن را قبل از هر بار استفاده چک کنید. هرگونه ساییدگی ، فرسودگی الیاف ، بریدگی و علائم کشیده شدگی را در لنیارد جستجو کنید.

کمربند ایمنی

یکی از مهم ترین موارد ایمنی که در زمان استفاده از داربست باید همراه خود داشته باشید که از سقوط جلوگیری نمایید، کمربند ایمنی می باشد. در تعریف این کمربند باید بگوییم که کمربند ایمنی وسیله ای است از جنس الیاف طبیعی یا مصنوعی با ترکیبات پلیمری که ناحیه کمر را پوشش می دهد.

هارنس

ایمنی و کار درارتفاع

هارنس از جمله تجهیزات پیشگیری از سقوط در ارتفاع محسوب می شوند که به دلیل اینکه فشارهای وارده در حین سقوط را علاوه بر کمر به تنه و شانه ها ودر برخی از انواع به سینه و ران ها نیز توزیع می کنند، از ایمنی بالاتری نسبت به کمربندهای ایمنی برخوردارند و جهت کار در ارتفاع بسیار توصیه می شوند.
برای اینکه شما به تجهیزات لازم برای بالا بردن ایمنی خود در ارتفاع متصل شوید، باید از پوشش هایی استفاده کنید که شما را به تجهیزات ایمنی اصلی متصل نماید. هارنس پوششی است که از الیاف با ترکیبات پلیمری ساخته شده است و بسیار مستحکم است که عموما از انتهای بالای ران تا روی سطح کتف را پوشانده و توسط قلابهایی که به روی اتصال پیدا کرده است، فرد را به سایر تجهیزات کار در ارتفاع وصل می کند.

ایمنی و کار درارتفاعایمنی و کار در ارتفاع

کاربین

کاربین به عنوان ابزاری استفاده می شود که به شکل حلقه می باشد و برای متصل کردن قسمت های مختلف اجزای کار در ارتفاع به همدیگر، استفاده می شود و برای ایمن شدن، شکل پیچی یا قفل خودکار دارد.
این وسیله برای ایجاد اتصالات سریع و مطمئن کاربرد دارد و دارای تنوع بسیار در نوع و جنس است که هر کدام برای مورد خاصی استفاده می شود که برخی از آنها سیستم قفل شوندگی خودکار دارند. از نظر ساختار فیزیکی به دو شکل موازی و بیضی ساخته می شوند که نوع موازی بیشتر در میانیها و تراورس ها استفاده می شود.

مقاومت نوع موازی 1700کیلوگرم و نوع بیضی در حدود 1300 کیلوگرم است.

شوک گیر

شوک گیر به عنوان ابزاری در نظر گرفته می شود که برای بالا بردن ایمنی کار در ارتفاع، به منظور کاستن اثر برخورد حاصل از سقوط، استفاده می شود.
این ابزار وسیله ای است که در روش های ایمن انجام کار در ارتفاع ، به منظور کاهش اثر نیروی ضربه حاصل از سقوط، مورد استفاده قرار می گیرد. ابزار جاذب شوک باید دارای برچسبی باشد که تاریخ آخرین بازرسی آن را نشان دهد. اگر این برچسب گم شده یا وجود ندارد ، ابزار را به سوپروایزر خود ارجاع دهید تا او سلامت ابزار را تایید نماید.

قلاب

قلاب را همواره باید کنترل کنید که هیچگونه ترک ، خوردگی و سوراخ در سطح آن وجود نداشته باشد. اطمینان حاصل کنید که نوک قلاب و چشم آن سالم بوده و آثار هیچگونه خم شدگی و پیچیدگی در آن وجود ندارد. بررسی کنید که مکانیسم قفل کردن قلاب به خوبی کار می کند بطوریکه پس از ورود جسم درون قلاب ، امکان خارج شدن آن وجود نداشته باشد. اطمینان حاصل کنید که فلز شیطانک قدرت کافی داشته و شیطانک را به طور محفوظ و ایمنی کنار نوک قلاب نگاه می دارد. شیطانک را فشار دهید و سپس رها کنید و پس از انجام این کار شیطانک باید درون نوک قلاب قرار گیرد.

طناب ها

طناب های بسیار زیادی وجود دارد که انواع گوناگونی دارند که چند نوع از آنها مانند طناب تکیه گاهی، عملیات، ایمنی، دینامیکی، نیمه استاتیک و پشتیبان را می توانیم نام ببریم.

انواع نردبان

  • نردبان قابل حمل
  • دو طرفه
  • ثابت
  • ریلی
  • ثابت سقفی یا پله مرغی
  • کشویی و طنابی

طناب دینامیک

طنابی است با قابلیت کشسانی که از اتفاقات و سقوط های ناگهانی جلوگیری می نماید و برای کاهش نیروی برخورد استفاده می شود.

طناب ایمنی

یکی دیگر از لوازم ایمنی که شما در ارتفاع به آن نیاز خواهید داشت طناب ایمنی می باشد. طنابی به عنوان تکیه گاهی محسوب می شود که حین سرخوردن ناگهانی در ارتفاع، موجب توقف ناگهانی کارگر می شود و از سقوط او جلوگیری می نماید.

بالابر سیار

برای جا به جا شدن در ارتفاع بدون نیاز به لوازم دستی، باید از مواردی همچون بالابر سیار استفاده کنید. بالابر سیار ماشین سیاری می باشد که برای جا به جا کردن کارکنان برای فعالیت در ارتفاع، از درون سکو استفاده می گردد.

نوع اول

این نوع بالابر بالابر سیاری می باشد که تنها در موقعیت های خاصی مجاز به حرکت است.

نوع دوم

نوع دوم بالابری که وجود دارد بالابر سیاری است که در زمانی که در ارتفاع قرار دارد حرکت می کند و برای کنترل آن از شاسی های خاصی استفاده می شود.

نوع سوم

نوع سومی که در بالابرها وجود دارد بالابر سیاری می باشد که در زمان بالا بودن می تواند حرکت داشته باشد و کنترل این بالابر درون سکو انجام می گیرد.





:: برچسب‌ها: کار در ارتفاع , تهران پارس راپل ,
:: بازدید از این مطلب : 265
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 5 آبان 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: