پیچ و رولپلاک نما
نوشته شده توسط : سارا موسوی

شاید شما هم اخیرا مقاوم سازی سنگ نما یا همان پیچ و رولپلاک نما را که توسط افراد متخصص کار در ارتفاع اجرا می شود در محل زندگی خود مشاهده کرده باشید.

سقوط کردن سنگ های نما و یا احتمال این که آن ها روی سر ساکنین یا عابرین پیاده بیفتند معضل بزرگی است که بسیاری را درگیر خودش کرده.

ریزش سنگ های نما دلایل مختلفی دارد که به آن ها در ادامه بحث خواهیم پرداخت.

چه زمانی احتمال جدا شدن سنگ های نما زیاد می شود؟

حال بیایید جواب این سوال را پیدا کنیم ، چه زمانی احتمال جدا شدن سنگ های نما زیاد می شود و باید حتما مراقب بود؟

با تجربه بسیار بالایی که ما داریم و مشاهدات قبلی ، مشخص شده که:

در طی بارندگی های فصلی مخصوصا بارندگی های فصل زمستان و پاییز و همین طور طوفان های پر قدرت یا زلزله ، ریزش سنگ های نما را شاهد بوده ایم.

شاید خیلی ها با بی خیالی از کنار این اتفاق بگذرند اما همان یک بار ریزش سنگ نما می تواند حادثه بیافریند و جان یک انسان را بگیرد.

اکنون با توجه به مدل طراحی نماها و افزایش وسعت ابعاد سنگ ها در نما های ساختمانی ، مستحکم کردن نما به وسیله پیچ و رولپلاک کردن کاری است که نباید از زیر آن شانه خالی کرد و حتما آن را انجام داد.
ما می توانیم با تجربه ای که داریم و همین طور دانشی که در این چند سال به دست آوردیم ، مشاوره های سودمندی به شما در زمینه پیچ و رولپلاک نما بدهیم. در ادامه مبحث به طور کامل و جامع به چگونگی پیچ و رولپلاک نما و نحوه اجرای این کار می پردازیم:

چه زمانی برای اجرای پیچ و رولپلاک نما مناسب می باشد؟

حتما این ضرب المثل را شنیده اید که جلوی ضرر را هر وقت بگیرید ، منفعت است. در مورد پیچ و رولپلاک نما هم همین طور است.

و این ضرب المثل به کار می رود. هر وقت که کار مقاوم سازی نما را انجام بدهید باز هم دیر نیست زیرا ممکن است که از بروز یک حادثه دلخراش یا به وجود آمدن خسارت بسیار زیاد جلو گیری کند.

مقاوم سازی نما در تمام فصول قابل اجرا است به غیر از روز هایی که آب و هوا بد است مانند روز های بارانی .
به این دلیل که راپل کاران با خود ابزار های برقی دارند و ممکن است ابزار های آن ها دچار اتصالی و برق گرفتگی بشود. در بخش های دیگر مقاله به این موضوع پرداخته ایم که بیشترین ریزش سنگ ها در زمان هایی رخ می دهد که باد یا طوفان شدیدی به وجود می آید. یا بارندگی و گرم و سرد شدن آب و هوا رخ می دهد.
زمان هایی که هوا بسیار گرم یا بر عکس بسیار سرد است و یا باد شدیدی می وزد بهتر است اقدام به پیچ و رولپلاک نما نکنیم.
اندازه پیچ برای مقاوم کردن سنگ نما باید چقدر باشد؟
برای مقاوم کردن سنگ نما ، از پیچ ها با اندازه های مختلفی استفاده می شود و طول و قطر پیچ به قطر سنگ و ملات پشت آن بستگی دارد.
اگر بخواهیم مثال بزنیم ، این گونه توضیح می دهیم که : برای سنگ هایی که با قطر ۱.۵سانتی متری پیچ ۶ سانتی متری می تواند مناسب باشد و برای سنگ هایی با ضخامت ۲.۵ تا ۳ سانتی متری ، یک پیچ با قطر ۸ سانتی متر مناسب است. با بالا رفتن اندازه پیچ، اندازه مته برای سوراخ کاری متناسب با آن بالا میرود.
برای یک پیچ ۶ سانتی متری با قطر ۵ میلی متر مته ۷ می تواند مورد استفاده قرار گیرد. باید توجه داشته باشید که در صورت کوچک بودن ابعاد سنگ ، از مته ای با اندازه کوچک تر استفاده کنید تا باعث شکسته شدن یا ترک خوردن سنگ در حین کار نشود.
همین طور درپوش هایی که در پشت بام و در دیواره آن نصب شده اند نیز باید پیچ و رولپلاک شوند تا زمان طوفان یا سایر اتفاقات از بین نروند.

برای مقاوم سازی از چه مدل پیچی استفاده می شود؟

اگر عملیات مقاوم سازی در فضای بیرونی ساختمان انجام شود و در معرض هوای آزاد باشد ، استفاده از پیچ گالوانیزه الزامی است تا در برابر بارندگی و شرایط مختلف جوی بیشتر مقاوم و مستحکم باشد. اما در صورتی که این کار در فضای داخلی انجام می گیرد ، مانند سنگ های پارکینگ یا راه پله ، می شود از پیچ های بدون روکش استفاده کرد.
تحمل بار پیچ
پیچ و رولپلاک سنگ نما مانند این است که سنگها را اسکوپ کرده باشیم و در حقیقت جلوگیری از حرکت کردن سنگ به سمت جلوست و جرم سنگ ها اکثر مواقع بر روی یکدیگر می باشد و در نهایت به زمین نقل مکان می کند.

در عین حال مقاومت این مدل از پیچ که برای مقاوم سازی مورد استفاده قرار می گیرد در آزمایشگاه های دارای اعتبار تست شده و در صورت این که سنگ جدا شود می توانید به خوبی وزن سنگ را تحمل کند و از جدا شدنش جلوگیری کند.
پیچ و رولپلاک سنگ نما تماما باید توسط افرادی انجام شود که تجربه کافی و لازم را در این زمینه دارند ، همین طور درباره نوع سنگ و سوراخ کاری انواع آن اطلاعات مورد نیاز را داشته باشند.

همچنین استفاده کردن ابزار های مناسب برای این کار بسیار حیاتی و مهم می باشد. نکته ای که ذکرش ضروری می باشد این است که شخص انجام دهنده کار هیچ وقت ، سنگی را تا زمانی که از محکم بودن آن اطمینان ندارد ، رها نکند.

فاصله پیچ ها از یک دیگر چقدر است؟

برای محکم کردن نمای ساختمان ، فاصله سوراخ های به وجود آمده از هم باید محاسبه شده باشد زیرا تعداد زیاد آن به کار نمی آید و مناسب نیست ، همین طور برعکس تعداد کم آن هم به هیچ وجه کافی نیست. به همین دلیل تعداد سوراخ های ایجاد شده به ابعاد و نوع سنگ بستگی دارد.
در سنگ هایی با عرض ۴۰سانتی متری و طولی که بیش از یک متر است ، فاصله پیچ ها از هم حدود ۵۰ سانتی متر است و برای سنگ هایی که عرض کم تری از این دارند ، این فاصله می تواند بیشتر شود.
سوراخ کاری باید حتما با دریل مناسب کار انجام شود و همچنین دیمر داشته باشد تا سرعت ضربه و چرخش را بشود کنترل کرد. این کار برای این انجام می گیرد که موجب آسیب زدن به سنگ نشود و کار با کیفیت بیشتری انجام گیرد.

پیچ ها بعد از پیچ و رولپلاک سنگ نما باز هم نمایان هستند یا نه؟

در اکثر سنگ های نمایی که از جنس تراورتن و یا مرمریت می باشند ، امکان خزینه کردن وجود دارد تا وقتی که بتونه اجرا شد.به صورت برجسته رو پیچ نمایان نباشند و هم سطح سنگ قرار گیرند.

ولی در بعضی از مورد ها به دلیل واکنش نا مناسب سنگ صلاح نیست که خزینه انجام گیرد. این مورد توسط کارشناس حرفه ای شرکت مورد نظر تشخیص داده می شود.
بتونه ای که بر روی پیچ ها مورد اجرا قرار می گیرد هم رنگ با سنگ درست می شود و باید آب گریز و مقاوم باشد تا در بارندگی ها نابود نشود.

با اجرای بتونه ، از فاصله ۵ متری تشخیص مکان آن بسیار سخت است و زیبایی سنگ نما تا حد امکان حفظ می شود.

 برای اطلاعات بیشتر به سایت تهران پارس راپل مراجعه کنید.





:: برچسب‌ها: کار در ارتفاع , طناب , ایمنی , نماشویی , نورپردازی ,
:: بازدید از این مطلب : 147
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: