نورپردازی نما
نوشته شده توسط : سارا موسوی

نمای یک ساختمان اولین چیزی است که آن را در معرض توجه و دید دیگران قرار می دهد و هر شخصی که از کنار ساختمان شما با هر کاربری که دارد اعم از مسکونی ، تجاری و… عبور می کند با نگاه کردن به طراحی روشنایی نمای ساختمان یا همان نورپردازی نما در کار در ارتفاع متوجه سطحی که ساختمان در آن قرار دارد و زیبایی آن می شود.

نورپردازی هوشمند

نورپردازی هوشمند نمای یک ساختمان می تواند شخصیت و زیبایی بی نظیر و فوق العاده ای را به آن بیفزاید و همین طور بهترین راه برای گفتن خوش آمد به مهمانان یا مشتری ها باشد. طراحی دقیق و زیبا یا نورپردازی فضا های بیرون و باز ساختمان علاوه بر این که ظاهر خانه را شیک و با کلاس می کند ، امنیت را نیز بسیار بالا می برد به این دلیل که منطقه های تاریک را مورد پوشش قرار می دهد.

نورپردازی نما ساختمان ها هر روز پشیرفت بیش تری می کند در صورتی که اوایل تنها برای نورپردازی و روشنایی مکان های تاریخی و بنا های قدیمی مورد استفاده قرار می گرفته است.

افرادی که نوع نورپردازی را طراحی می کنند یا همان طراحان این کار ، این روش زیبا را جهت بهبود نمای ظاهری ساختمان به کار می برند.
بر عکس روشنایی داخلی ساختمان که در آن دیوار ها و سقف نقش اصلی و کلیدی را در نورپردازی بازی می کنند، در خارج از منزل این نوع معماری (مانند ستون ها یا اشکال مختلف) هستند که بیش تر نور را به خود می گیرند.

با توجه به این عبارات و به همین دلیل روشنایی و نورپردازی نما ساختمان به توجه بسیار زیادی نیاز دارد و این نکته را باید بدانیم که چگونه معیارهای زیبایی شناختی و عملی را در نورپردازی  ساختمان به کار ببریم و ترکیب کنیم.

ساختمان ها از عناصر مهم شهری هستند که نقش مهمی در ایجاد فضای شهری دارند. چرا که برخی از ساختمان ها ممکن است دورنمایی زیبا و یا حتی نمادی از یک شهر باشند. علاوه بر آن، نمای ساختمان اولین عامل ارتباطی در جذب توجه افراد است که معرف نوع و کیفیت ساختمان نیز هست؛ بنابراین بدیهی است اهمیت دیده شدن ساختمان ها در شب کمتر از روز نیست. نورپردازی نما یکی از تاثیرگذارترین عوامل در زیبایی بصری ساختمان است که ویژگی ها و عظمت آن را در منظر و یا فضای شهری چند برابر می کند. نورپردازی نمای ساختمان در صورتی مؤثر است که نه تنها ظاهر زیبایی به ساختمان ببخشد، بلکه اثر مثبتی بر زیباسازی شهر و دو رکن اساسی روشنایی بیرونی یعنی زیبایی و کاربرد را داشته باشد.

به طور کلی نورپردازی نما ساختمان متناسب با فضای مورد نظر می تواند به وسیله چراغ، پروژکتور و وال واشر، لامپ و سایر عناصر انجام شود. این در حالی است که طراحی روشنایی هر فضا دارای ویژگی های منحصر به فرد خود بوده که تجهیزات خاص خود را نیز می طلبد.

نورپردازی نمای ساختمان

اصول نورپردازی نما

نورپردازی نما با اهداف مختلفی مانند برجسته کردن بخش هایی از ساختمان، روشنایی نما و یا روشنایی محیط اطراف انجام می شود که در هر یک از آن ها اصول نورپردازی بایستی رعایت شود.

تأثیر رنگ و شدت نور

شدت نور و رنگ انتخاب شده برای افزایش زیبایی ساختمان، اولین و مهم ترین  نکته در طراحی نورپردازی نما است. هماهنگی رنگ نور با متریال انتخابی و نوع معماری در نما بایستی به نحوی باشد که در مرحله اول برای انسان آزاردهنده نبوده و چشم نواز باشد. رنگ های ملایم سفید، آبی طلایی از رنگ های پرطرفدار در نورپردازی نما هستند. علاوه بر رنگ نور، نحوه استفاده صحیح و هدایت درست نور برای روشنایی ساختمان اهمیت دارد. زیرا نور هایی که به شیوه نادرست نما را روشن می کنند نتیجه ای عکس داشته و باعث کاهش زیبایی ساختمان و آلودگی نوری می شود.

خرید وال واشر نورپردازی نما

هماهنگی نور پردازی نما با محیط اطراف

نورپردازی فضای سبز، آبنما و غیره در محوطه بیرونی دارای اهمیت زیادی است و بر زیبایی نمای ساختمان تأثیرگذار است. باید توجه داشت که نورپردازی نما تنها مربوط به فضای بیرونی بوده و نباید به فضای داخلی نفوذ کند و موجب آزار ساکنین ساختمان شود.

مصرف انرژی در نورپردازی نما

مصرف انرژی یکی از مهم ترین موضوعات در زمینه نورپردازی نما است. این در حالی است که اکثر سیستم های نورپردازی باعث افزایش هزینه برق مصرفی می شوند. بنابراین بایستی از راهکاری مناسب و بصرفه برای طراحی نورپردازی نما مانند نورپردازی قسمتی از نما بجای پر کردن کل نما با چراغ استفاده شود. چرا که می توان تنها با روشنایی بخشی از نمای ساختمان بدون پرداخت هزینه های اضافه مصرف برق و تعمیر و نگه داری لامپ ها تأثیر مثبتی بر افراد داشت. معمولاً می توان از پروژکتورهای ال ای دی، وال واشرهای LED، ریسه های خطی، چراغ های دکوراتیو و جت لایت ها برای تامین روشنایی نما استفاده کرد.

انتخاب سبک مناسب در نورپردازی نما

تاکید بر خطوط عمودی و یا افقی بنا با استفاده از نورپردازی نما، در نظر گرفتن برد نور و تقویت آن در محل های مورد نظر، پنهان کردن منبع نور و سایر موارد از عوامل وابسته به معماری هستند که در انتخاب سبک نورپردازی مؤثر هستند.

انواع لامپ ها در نورپردازی نما

نورپردازی نما توسط المان های مختلفی انجام می شود که متناسب با اصول گفته شده، براساس شدت و رنگ نور ، زاویه تابش و ویژگی های ذاتی ساختمان مانند مصالح مورد استفاده و معماری انتخاب می شوند. در ادامه انواع لامپ های موجود برای طراحی نورپردازی نما بررسی می شود.

چراغ های دفنی

چراغ های دفنی یکی از چراغ های پرکاربرد در نورپردازی نما است که به صورت هاله ای از نور به اجسام تابانده و باعث ایجاد سایه روشن های زیبایی می شوند. این نوع چراغ ها برای نورپردازی محیط های مختلفی ازجمله محوطه ها ، فضاهای عمومی، نمای ساختمان و یا حتی فضاهای داخلی استفاده می شود.

برای اطلاعات بیشتر به سایت تهران پارس راپل مراجعه کنید.

 




:: برچسب‌ها: کار , ارتفاع , طناب , نماشویی , نورپردازی نما , تهران پارس راپل ,
:: بازدید از این مطلب : 149
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: