آشنایی با شغل راپل کار و خدمات آن
نوشته شده توسط : سارا موسوی

 

کار در ارتفاع با راپل به چه صورت است؟

rappel یک طناب محکم برای فراهم کردن شرایط حرکت در ارتفاع می باشد. همچنین علاوه بر آن یک طناب محکم، طناب دیگری هم به عنوان پشتیبان یا طناب حمایت وجود دارد که از هر نوع خطر احتمالی، حتی در صورت بروز به وسیله اشتباهات فردی راپل کار، جلوگیری کند.

پس در کار با راپل دقیقا 2 طناب به ما وصل می شود که با استفاده از آن ها مسیر ارتفاع ساختمان را به راحتی طی می کنیم.

اگر عبارت rappel را در گوگل سرچ کنید، بیشتر تصاویری  که میبینید مربوط به ورزش های صخره نوردی و حرکت در ارتفاع است.

این موارد کاربرد این طناب در ورزش هستند و شکل انجام کار یا بهره گیری از آن در سطح ساختمان ها، تا حدی با شکل ورزشی آن متفاوت است. حتی طناب هایی که برای این دو کاربرد هم استفاده می شود، در برخی موارد با هم متفاوت هستند؛

تنها خانواده آن هاست که هر دو راپل شناخته می شوند.

آموزش راپل کار قبل از شروع کار

راپل کار

قطعا در هر شغلی خطراتی وجود دارد، بخصوص در شغل هایی که تخصصی بوده و از تجهیزات تازه در آن ها استفاده می شود، آموزش و تربیت نیروی کار یکی از مهم ترین مراحل است.

خیلی ها از راپل کار و سپردن کار خود را آن ها می ترسند زیرا تصور می کنند که امکان بروز آسیب های خطر ناک و غیره بسیار زیاد است. از این جهت سعی می کنند حتی در مواقع پیچیده هم از همان روش های سنتی مثل داربست برای انجام کار های خود بهره بگیرند.

اما در اینجا لازم است بگوییم که دوره آموزشی مخصوصی برای علاقه مندان به کار راپل تدارک دیده شده است که در یک دوره حدودا 1 هفته تا 1 ماه، میتوانند اصول و قواعد این کار را بیاموزند.

پس از یادگیری موارد، آزمونی از آن ها گرفته می شود که در صورت پزیرفته شدن در آن آزمون، میتوانند نسبت به اخذ مدرک تخصصی خود در کار راپل اقدام نمایند.

مجریان گروه دیان راپل به واسطه سابقه و قدمتی که در این شغل دارند، به عنوان حرفه ای ترین راپل کار های امروز ایران شناخته می شوند و سعی بر این است که با تدارک دیدن برخی موارد، امکان آموزش به علاقه مندان هم در این مجموعه فراهم شود تا راپل کار هایی مسلط تر و حرفه تر برای انجام پروژه های ساختمانی سنگین در ایران تربیت شوند.

تفاوت ها و مقایسه کار با راپل یا کار با داربست

راپل با داربست

خب قطعا اصلی ترین رقیب راپل کار ها، داربست است که نیاز به تخصصی چنانی مثل راپل هم ندارد و به واسطه قدیمی تر بودن، بیشتر توسط کارفرما شناخته می شود و طبیعتا بیشتر از آن بهره گرفته می شود.

داربست هیچ گاه خاصیت و ویژگی های خود را از دست نمی دهد و همیشه در یکسری از پروژه ها، حتی خود راپل کار ها هم پیشنهاد می کنند که کار این ساختمان بهتر است با داربست انجام گیرد.

اما متاسفانه افراد داربست کار، بدلیل اینکه هم تخصصی در شغل راپل ندارند و هم اینکه نمی خواهند ویژگی های مثبت یک رقیب را برای کار خود ببینند، هیچ گاه پروژه ای را پیشنهاد نمی دهند که راپل می تواند بهتر عمل کند! در این مواقع لازم است حتما با یک کارشناس و متخصص مشورت کنید تا در مورد نمای ساختمان شما، بهترین و بی طرف ترین راهنمایی را داشته باشد.

حال ما هم در این قسمت می خواهیم مواردی را در خصوص مقایسه این دو مطرح کنیم، که با نگاه تری انتخاب نمایید:

برتری راپل نسبت به داربست:

ببینید کار راپل برای مناطقی که رفت و آمد و شلوغی زیاد است، این ویژگی مثبت را دارد که شرایط کار در آن بدون هیچ دغدغه و فضا گیری فراهم است.

اگر بخواهیم همان پروژه را با داربست به انجام برسانیم، می بایست اولا هزینه ای جداگانه برای اجاره داربست و اجرای آن در منطقه در نظر بگیریم، دوما داربست بطور کلی فضا گیر است و برای برخی مکان های تجاری و شلوغ شهر، امکان پیاده سازی آن بسیار مشکل و پر دردسر خواهد بود.

این در حالی است که راپل کار در شلوغ ترین مکان های شهر هم می تواند به آسانی کار خود را در سطح ساختمان انجام دهد و کم ترین کثیفی را هم نسبت به داربست، به وجود آورد که آن هم با توجه به شرایط و خدمات مربوط به پروژه است.

مثلا در پیچ رولپلاک نمای ساختمان ، گرد و خاکی که از طرق دریل کاری سنگ های نما به وجود می آید، غیر قابل اجتناب است.

برتری داربست نسبت به راپل

اما از طرفی برخی فعالیت ها مثل، پیچ رولپلاک سنگ مرمریت یا سنگ های چینی و چند نمونه دیگر از خدمات نما هستند که بخصوص برای نما های خاصی قابل انجام توسط راپل کار نمی باشند.

در این موضوعات معمولا با ارسال یک تصویر به گروه مربوطه راپل کار، شرایط انجام یا عدم انجام پروژه به شما گفته می شود.

پس در برخی از پروژه های کار در ارتفاع، راپل هنوز هم ضعف نشان می دهد و لازم است از همان روش سنتی داربست استفاده شود.

نتیجه گیری:

مشورت با یک راپل کار بهترین راهکار است. او با توجه به محدودیت ها و شرایطی که کار با rappel دارد، و همچنین شرایط نمای ساختمان شما، به شما خواهد گفت که امکان اجرای کار توسط او مقدور است یا خیر…

اما در حالت کلی، در 80 درصد پروژه ها می توان از راپل استفاده نمود و با توجه به اینکه هم کثیفی کمتری دارد، هم جا گیر نیست و هم از نظر هزینه ای مقرون به صرفه تر است، بهتر است اولویت را با راپل کار در نظر بگیرید.

خدمات نمای ساختمان با راپل

کار در ارتفاع با راپل

و اما در قسمت آخر این مطلب، خدماتی را خدمتتان معرفی می کنیم که راپل کار ها به مشتریان خود ارائه می کنند.

خدمات راپل برای ساختمان هایی که نمای بسیار پیچیده ای نداشته باشند، شامل موارد زیر است:

  1. پیچ رولپلاک سنگ نمای گرانیتی
  2. پیچ رولپلاک سنگ نمای تراورتن
  3. بطور کلی پیچ رولپلاک نما، اسکوپ سنگ نما و نصب سنگ های افتاده از نما، که تنهادبرای برخی از سنگ های خاص قابل اجرا نیست!
  4. نماشویی ساختمان
  5. رنگ آمیزی نمای ساختمان ( رنگ آمیزی سنگ نما، آهن های نما و چ.ب های نمای ساختمان )
  6. نصب توری مرغی در سطح نمای ساختمان
  7. تعمیر نما و عایق کاری های مربوط به آن
  8. بستن درز انقطاع
  9. نصب لوله های بخاری و غیره
  10. خدمات مربوط به نورپردازی نما و یا تعویض و تاثیر پروژکتور های نمای ساختمان

و خدمات دیگری که در سطح نمای ساختمان انجام می شود و باید شرایط آن را از راپل کار مربوطه استعلام کنید.

 

 

 

 




:: برچسب‌ها: کار , ارتفاع , طناب , نماشویی , ,
:: بازدید از این مطلب : 173
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 8 آذر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: